رازمحبوبیت سردار سلیمانی1
رازمحبوبیت سردار سلیمانی1
راز محبوبیت و جهانی شدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) از کسانی بود که هم جاذبه فوق العاده ای داشت و هم دافعه نسبت به دشمنان، لذا استخوان در گلو و خار چشم آن ها بود. جاذبه وی نیز چند بعدی بوده؛
هم سطح وسیعی از جمعیت های بشر را فرا گرفته و زیر نفوذ خود قرار داده است و در هر قاره ای از قاره ها، حتی خود ایالات متحده اثر نفوذ آنانرا مشاهده میکنیم، و هم بعد زمان را فرا خواهد گرفت؛ یعنی مخصوص یک زمان و یک عصر باقی نخواهد ماند؛
بلکه قرن های متمادی در کمال قدرت حکومت خواهد کرد و نیز تا اعماق روح انسان، خصوصاً مجاهدان و مستضعفان ریشه دوانده و سرّ ضمیر اشخاص را در چنگ خویش قرار داده و بر عمق قلبها حکومت خواهد نمود و زمام حس ها را از اکنون در اختیار گرفته است .
استاد شهید مطهری (ره) در پیشگفتار کتاب «جاذبه و دافعه علی(ع)» به قانون جذب و دفع حاکم بر نظام آفرینش و جاذبه و دافعه در جامعه انسانی میپردازد و اشخاص را بهاین لحاظ به چهار گروه تقسیم می نماید که خلاصه آن، اینگونه میباشد:
1. اشخاصی که نه جاذبه دارند و نه دافعه: این اشخاص موجوداتی ساقط و بی اثر میباشند؛
2. کسانی که فقط جاذبه دارند و از دافعه بی منفعت اند: اینگونه اشخاصی متظاهر، منافق و دروغگو بار میایند؛
3. عده ای که فقط دافعه دارند و از جاذبه بی منفعت اند: اینگونه اشخاصی ناقص و دشمن ساز میباشند؛
4. کسانی که هم جاذبه دارند و هم دافعه: اینان اشخاص متعادلی می باشند که به موقع هم دوست سازند و هم دشمن ساز.
گهگاه این ها تک بعدی جلو میروند، گهگاه دو بعدی و یا این که سه بعدی و گاه کل اوقات و مکان ها را در می نوردند.
شهید مطهری(ره) می نویسد: «دعوت هایی که میان بشر پدید آمده، همگی یکسان نبوده و شعاع تأثیر آنان یکنواخت نیست. برخی از دعوت ها و سیستم های فکری یک بعدی میباشد و در یک سو پیش رفته میباشد؛
در طی پیدایش اش قشر وسیعی را فرا گرفته، میلیون ها جمعیت پیرو پیدا نموده است؛ ولی پس از زمان خود دیگر بساط هستی اش برچیده گردیده و به دست فراموشی سپرده شدهاست و برخی دو بعدی میباشد؛
شعاع شان در دو سو پیش رفته میباشد؛ هم چنان که قشر وسیعی را فرا گرفته، در زمان ها نیز پیش روی کرده. پیروزی آن فقط در بعد مکانی نبوده است ؛ بعد زمان را نیز فرا گرفته میباشد.
کدام مکتب فکری و فلسفی را می توان پیدا کرد که مانند ادیان بزرگ دنیا، بر صدها میلیون نفر در دوران سی قرن و بیست قرن و دستکم چهارده قرن حکومت نماید و به سرّ ضمایر اشخاص چنگ بیندازد؟ جاذبه ها نیز به این شکل اند؛ گهگاه یک بعدی و گهگاه دو بعدی و گهگاه سه بعدی میباشند.»
«واقعیت آن میباشد که قاسم سلیمانی شدن راحت نیست. خیلی چیزها بایستی کنار هم جمع شوند تا کسی درین مقام قرار بگیرد و حدوداً کل عمر مفیدش را مشغول جهاد باشد.
بیشتراز چهل سال مجاهدت، چیزی بالاتر از تصورات ماست. اینکه هیاهو نکنی و مرد وظیفه باشی؛ اینکه در وسط میدان بمانی؛ حتی چنانچه در دوران پس از میان سالی باشی و واژه بازنشسته پسوند اسم دوستان و هم سالانت گردیده باشد؛
اینکه در عین بی سر و صدایی آن قدر مهم گردیده باشی که اشخاصی دنبال جانت باشند که نام شان ابرقدرت میباشد و زمانی از دستت خلاص میشوند، پرچم کشورشان را به نمایش بگذارند؛
اینکه زمانی رفتی، ملتی حس نمایند چیزی از دست داده اند، حتی آنها که با مرامت چندان همراه نیستند؛ اینکه نه تنها ملت خودت از رفتنت دلگیر شوند؛ که ملت های دیگر نیز حس بی پناهی کرده،
با خودشان زمزمه نمایند: اکنون که نیست، چه می گردد؟ اینکه لباس رزم داشته باشی؛ اما تصور دیگرافراد از تو خشونت نباشد و بلکه همتت را گذاشته باشی که خشونت را از ناحیه خارج کنی؛ اینکه جايگاه و منزلت نظامی داشته باشی؛ اما باز هم اسمت حاج قاسم باشد؛ حاج قاسم سلیمانی!»
رازمحبوبیت سردار سلیمانی1
شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مقالات ما,به وب سایت آقای دکتر حمید صادقیان مراجعه نمایید.
محبوبیت و عوامل آن را در منابع دینی
به نظر میرسد پیش از ذکر راز محبوبیت وی لازم میباشد موضوع محبوبیت و عامل های آن را در منابع دینی مرور میکنیم:
امروزه در جهان قدرت، گنج، زیبایی و… را عامل محبوبیت میدانند؛ ولی از دیدگاه اسلام، به ویژه مذهب تشیع:
الف) اصل محبوبیت از روش درست و مناسب، قابل مدح و ذکر میباشد. حضرت ابراهیم(ع) به این جهت دعا می نماید: «و أجعَلْ لی لسان صِدْقٍ فیِ الاخَرین»؛ «پروردگارا! برای من میان آیندگان شهرتی پسندیده بگذار.»
همینطور شهید مطهری(ره) در رد مذموم دانستن شهرت میگوید: چه طور خواهیم توانست محبوبیت و نیز آوازه را مذموم بدانیم،
در حالی که پروردگار در قرآن کریم خطاب به رسول(ص) میفرماید: «و رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَک»؛ «یادمان تورا، ما بلند آوازه کردیم.»
به این ترتیب، اصل محبوبیت و شهرت، یک نعمت میباشد،
نه نقمت.در قرآن کریم یکیاز نعمت هایی که به حضرت عیسی(ع) ارزانی داشته و آن را از جانب فرشتگان به حضرت مریم(ع) یادآور میگردد، محبوبیت و وجیه بودن در جهان و آخرت میباشد.
ب) در مکتب اسلام کارهای خاصی، دلیل محبوبیت میباشد که به طور فهرست وار به آن اشاره میشود:
1. ایمان و عمل صالح
قرآن کریم ومهربان سرچشمه محبوبیت را ایمان به خدای متعال و نیز اعمال صالح میداند: «انَّ الذین آمَنوا و عَمِلوا الصَّالِحَاتِ سَیجعَلُ لَهُمُ الرَّحمَنُ وُدّاً»؛ «اشخاصی که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دادند، پروردگار رحمان محبت آنانرا در دل ها می افکند.»
راز موضوع این میباشد که: ایمان به پروردگار، بر همگی مناسبات انسانی مؤمن اثر گذارده و همگی پندار و گفتار و اخلاق و رفتار اورا در قالب صفات حسنه و اخلاقی مانند عصمت و طهارت، صداقت، شجاعت، امانت و گذشت به نمایش میگذارد.»
رسول(ص) میفرمایند: زمانی که پروردگار مخلوقی را دوست بدارد، به جبرئیل(ع) میفرماید: من فلانی را دوست دارم، اورا دوست بدار! جبرئیل اورا دوست خواهد داشت،
آنگاه در آسمان ها ندا میدهد: ای اهل افق! پروردگار فلانی را دوست دارد، اورا دوست بدارید! و در پی آن، کل اهل اسمان اورا دوست می دارند، آنگاه تایید این محبت در زمین منعکس میگردد.
شهید مطهری(ره) می نویسد: فلاسفه و محققان فراوانی در طول تاریخ آمدند؛ لکن نفوذ و محبوبیت آنان فراتر از نفوذ یک استاد نبوده است ؛ ولی انبیاء و ائمه طاهرین(ع) نفوذشان از قبیل نفوذ یک محب است .
محبوبی که تا اعماق روح محب راه یافته و همه ی رشته های حیاتی اورا در بر گرفته است .
و تاریخ نیز بدین دستور گواهی میدهد و نام دل باختگان به پیامبر اکرم(ص) چون: سلمان، اباذر، مقداد و عمار یاسر و دیگر افراد را تصویب نموده است.
بزرگ ترین گواه بر این عنصر محبوبیت را می توان در یاران حضرت امام حسین(ع) یافت که جان شان را به سر راه این محبوب الهی فدا کردند.
2. خوش برخوردی
قرآن کریم و مهربان سر محبوبیت پیامبر اکرم (ص) را خوش اخلاقی و نرم خویی میداند و خود حضرت بارها می فرمودند: «یا بَنی عَبْدُالمُطَلِّب! انّکم لن تَسْعوا النّاسَ بِأموالِکُم فالُقُوهُم بطاقَةِ الوجه و حُسْنِ البشر؛
ای فرزندان عبدالمطلب! شما نمی توانید با سرمایه های دنیوی خویش محیط عظیم و پر مهر را به وجود و دل های مردم را به دست آورید، پس با روی گشاده و صورتی پسندیده با مردم برخورد نمائید تا محبت شان را جلب نمائید!»
3. محبت به مردم
امام علی(ع) در «نهج البلاغه» میفرمایند: «بِالتَودُّدِ تَکُونَ المُحَبَة؛ محبت در سایه نازونوازش فراهم میاید.» براین اساس، کل آدم ها به نوازش جواب مثبت میدهند.
4. خدمت و احسان
از پیامبر خداوند(ص) پرسیدند: «مَنْ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ؟ قالَ أَنفَعُهُمْ لِلنَّاس؛ محبوب ترین مردم چه کسی است؟ حضرت فرمودند: هر کسی که برای عموم سودمندتر باشد.»
امام صادق(ع) نیز در تعبیروتفسیر آیه شریفه «و جَعَلَنی مُبارَکاً أینَ ما کُنْتُ» که درباره حضرت عیسی(ع) نازل گشته است ، میفرمایند: هدف این میباشد که پروردگار اورا برای عموم بسیار سودمند قرار بدهد.
بدین جهت، پیامبر خداوند (ص) میفرمایند: «سَیّدُ القَوُمِ خادِمُهُم؛ سرور هر دسته و قومی، خدمت گذار آنها میباشد. »