فهرست مطالب

ترک گناه و شروع دوباره

ترک گناه و شروع دوباره

فرایندی که باعث می شود انسان موفق به ترک گناه شود و به انجام عبادات و اعمال نیک دینی و اخلاقی رو بیاورد

و آن را با انگیزه و شوق انجام دهد شامل چند مورد است که عبارت اند از:

۱- خود را بشناسد و بداند که او ذاتا بنده خدا است و کمال و سعادت دنیا و آخرت او در بندگی خداوند است و گناه یعنی فرار کردن از خدا و مخالفت با مولای خویش و محرومیت از سعادت در دنیا و آخرت.
۲- بداند که تمامی عوامل و عناصر دیدنی و شنیدنی و گفتارها و رفتارهایی که انجام می دهد مانند نهرهایی که به حوض واحدی می ریزند، به قلب انسان وارد می شوند و در آن تاثیر مثبت یا منفی ایجاد می کنند و شخصیت انسان حاصل تاثیر تمامی عوامل تربیتی و محیطی است.
۳- تاثیر منفی گناه و همچنین آثار مثبت عمل صالح را در روح و قلب خود مورد مطالعه قرار بدهد و بداند که گناه و معصیت، چه مقدار در روح او تاریکی و کدورت ایجاد می کند و به عکس، عبادات و اعمال صالح چقدر به او توانایی معنوی و نورانیت می بخشد.
۴- نیاز خود در دنیا و آخرت به عمل صالح برخواسته از ایمان را خوب بداند و درک کند که بعد از مرگ همین اعمال نیک یا بد او هستند که تجسم پیدا می کنند و سعادت و شقاوت و لذت و یا رنج او را رقم خواهند زد.

ترک گناه و شروع دوباره

اگر این گونه خودشناسی برای انسان پیدا بشود، آنگاه انگیزه و اراده قوی‌ برای ترک گناه و عمل و عبادت خواهد داشت

و البته در این صورت خداوند نیز به انسان توفیق عمل خواهد داد.

یاد و حضور خدا در زندگی:

یاد خداوند دو معنا دارد، عام و خاص. بهترین و روشن ترین راهکار یاد دائمی خداوند، قرار گرفتن در ظرف عبودیت حق تعالی

و انجام وظایف واجب دینی و فرامین الهی و ترک گناه است. تا زمانی که بنده در مسیر قرب الهی قرار دارد به سوی خداوند حرکت می کند،

به یاد خدا است و این همان معنای عام ذکر و یاد خدا است و بهترین مصادیق خاص یاد خدا عبارت است از:

– نماز

نماز علاوه بر ذکر زبانی بودنش، مصداق اطاعت از حضرت حق نیز می‌باشد.

چنانچه خداوند پس از مبعوث شدن حضرت موسی به پیامبری در سوره طه آیه ۱۴ می‌فرماید: نماز را برای یاد من به پا دار! (وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْری‏)

چون بر اساس آیه۱۵۲ سوره بقره نتیجه یاد خدا را یاد شدن خودمان از طرف خداوند دانسته است؛ (فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لی‏ وَ لا تَکْفُرُونِ)

در اکثر آیات قرآن پس از ذکر خدا، نماز را به عنوان بهترین مصداق ذکر می‌شمارد در آیه ۳۷ سوره نور خوانیم که:

(رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إیتاءِ الزَّکاهِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصار)

« مردانی که نه تجارت و نه معامله‌ای آنان را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و ادای زکات غافل نمی‌کند.»

 

– قرآن

اگر مومن ادعای محبت خدا را دارد, می بایست به دستور العملهای خدا نیز اهمیت بدهد.

خداوند مهربان کلیات اوامر ونواهی خود را در قران کریمش آورده است؛ تا آنهایی که طالب رسیدن به قرب او هستند

با خواندن قران و عمل کردن به آن, پیوسته در یاد خدا باشند.

 

– ائمه معصومین (علیه السلام)

از ویژگیهای بارز معصومین (علیهم السلام) که در زیات جامعه کبیره بیان شده اهل ذکر بودن ایشان است.

به این معنا که آنها هیچگاه از یاد خداوند غافل نبوده اند و هیچ عملی خلاف امر الهی انجام نداده اند.

لذا آنها بهترین و کاملترین الگوهای یاد حضرت حق هستند و بر هر مومنی فرض و واجب است که از آنها پیروی کند.

پس با توجه مطالب گفته شده نتیجه می گیریم:

شما دوست عزیز که طالب یاد و ذکر دائمی خدا و دوری از هوسها هستید, باید به دستورات قرآن،

پیامبر اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام) توجه کامل نمایید؛

چرا که مصداق یاد خدا، قرآن و پیامبر و نماز می‌باشد؛ بنابراین باید اهل قرآن،

عمل کننده به سیره پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و اهل نماز خواندن باشید.

ترک گناه و شروع دوباره

ترک گناه و شروع دوباره

دوست عزیز!

عمل به توصیه های زیر به شما کمک بیشتری می کند:

۱. با دوستان پاک و با تقوا رفاقت کنید.
۲. از همراهی با دوستانى که حریم حدود الهى را مى‏ شکنند به شدت بپرهیزید.
۳. در مجالس دعا و محافل موعظه و نماز جماعت شرکت کنید.
۴. از پرخورى و نیز غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید.
۵. از مشاهده صحنه‏ هاى مهیج و تحریک کننده دورى گزینید و حتى بدان نیاندیشید.
۶. برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و بکوشید فرصت‏هاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید.

 

اشتراک گذاری این مقاله در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره‌ها