بهترین جواب به چرایی غیبت
در روایتی از امام صادق ( علیهالسلام ) غیبت را آخرین است که می بایست برسد در شرایطی که رسید
لحظهای در ظهور درنگ نخواهد شد و دیدنی این که درین روایت تصریح شدهاست
که خداوند کار خویش را کرده , عجلۀ بندگانش اورا به عجله وا نمیدارد .
گرچه از نظر ما مردمان معمولی , امامت و رهبری امت اسلامی با ظهور تلازم دارد ;
یعنی معتقدیم هر که امامت و رهبری مردمی را برعهده دارد می بایست ظهور عینی داشته باشد
تا مردمان بتوانند در رابطه مستقیم با وی رهنمودهایش را اخذ نمایند ,
در صورتیکه پرسشی از وی دارند بپرسند و مثل آن .
بهترین جواب به چرایی غیبت
این اعتقاد بر طبق شناختی است که از نظام رهبری در عالم سراغ داریم ;
ولی می بایست دانست که نظام رهبری امام معصوم , قدری با آنچه ما اکنون میبینیم یا این که در ذهن ما جا دارد
و بر طبق آن از امام معصوم توقع داریم متعدد است .
خاندان رسالت از روزهای ابتدا شکلگیری امامت و چه بسا اندکی پیش از آن , در كنار تبیین ضرورت وجود امام
, دو جور حضور اورا در جامعه انسانى ترسیم و به صراحت بیان كردند كه امام حقیقى جامعه , گاه ظاهر و گاه غایب است .
یادکرد نمونههایی برای درک راحتتر غیبت
پیشوایان دین برای هموار کردن راه درک این حقیقت , که میشود رهبر دینی بود و غایب ( ناشناخته ) بود
به نمونههای شبیه ارجاع داده براى بیان امكان تحقّق آن به دیگر حجّتهاى الهى نسبت دادن نمودهاند .
برای مثال امام باقر ( علیهالسلام ) فرمود :
شباهتش به یونسبنمتّا بازگشت از غیبتش است در حالى كه با وجود سنّ بالا , جوان باقیمانده است .
شباهتش به یوسفبنیعقوب , غایبشدنش از مختص و عام است و مخفی ماندنش از دیده برادرانش
و نامعلوم بودنش بر پدرش یعقوب علیهالسلام با وجود فاصله ناچیز بین او و پدر و اهل و پیروانش .
بهترین جواب به چرایی غیبت
شباهتش به موسى علیهالسلام , بیمناكى مداومش و طولانىشدن غیبتش و نهفته بودن
ولادتش و سختی پیروانش و آزار و توهینهایى كه بعد از وی دیدند , تا آن كه خدای متعال در ظهور و یارى و تأییدش در قبال دشمنش اجازه دهد .
شباهتش به عیسى علیهالسلام , اختلاف اشخاص دربارۀ اوست , تا آن جا كه دستهاى گفتند :
متولّد نشده است و دستهاى گفتند : مرده است و دستهاى گفتند : كشته و به صلیب كشیده شدهاست .
غیبت , رویدادی حتمی با مدت و سرآمدی که پروردگار می داند
غیبت امام دوازدهم , نه یک امر اتفاقیِ ناچاری ; بلکه رویدادی است
از پیش مشخص و معلوم که به تقدیر الهی جزو نظام امامت را تشکیل میدهد .
فرستاده خداوند ( صلىاللهعلیهوآله ) دراین باره می فرماید :
آن قیامکننده از میان فرزندانم با عهدى كه از اینجانب به وی رسیده است , غایب میگردد .
بهترین جواب به چرایی غیبت
امام رضا ( علیهالسلام ) , نه صرفا اصل غیبت بلکه ارتفاع زمان آن را نیز به دست ارادۀ حکیمانۀ خدا می داند میفرماید :
پروردگار , اورا در پرده غیب خویش , هر میزان بخواهد , نگاه می دارد بعد اورا صریح میکند .
در روایتی از امام صادق ( علیهالسلام ) غایب بودن را آخری است که می بایست رسد درحالتی که رسید
لحظهای در ظهور درنگ نخواهد شد و جذاب اینکه درین داستان تصریح شدهاست
که آفریدگار عمل خویش را کرده عجلۀ بندگانش اورا به شتاب وا نمیدارد .
چرایی غیبت؟
در جواب بهاین پرسش که چرا خدای متعال امام دوازدهم را در پردۀ غایب بودن قرار اعطا کرد
و حکمت این عمل چه میباشد ; پاسخهای زیادی از پیشوایان آیین به ما رسیده است :
1 . آزمودن همۀ حکومتها
امام باقر ( علیهالسلام ) فرمود : دولت ما , آخری دولت است و هیچ خاندانى نمیماند ,
جز آن كه پیش از ما به حكومت میرسد , تا آن كه وقتى روش حكومتدارى مارا دیدند , نگویند :
در صورتیکه ما نیز به حكومت میرسیدیم , مانندِ اینها حكومت میكردیم!
و این , به عبارتی کلام خداى متعال است كه فرمود : و فرجام , از آنِ پرهیزكاران است . ( اعراف , 128 )
2 . آزمودن و نابکردن مردم
ابنابییعفور از امام صادق ( علیهالسلام ) می پرسد : از خاندان عرب , یکسری نفر همراه آن قیامکننده هستند؟
حضرت جواب میدهد : تعدادی اندک . سپس می فرماید : مردم , گزیرى ندارند , جز آن كه آزموده و غربال و تمییز داده شوند
و تعداد فراوانى از غربال بیرون میریزند .
3 . نداشتن بیعتی بر گردن
اسحاقبنیعقوب می گوید : از محمّدبنعثمان عمرى رحمهالله خواستم كه نوشتۀ من را كه در آن ,
مسائل پیچیدهام را پرسیدهام , به امام زمان ( علیهالسلام ) برساند .
[پس از مدّتى] نامهای به خطّ حضرت به دستم رسید که در آن آمده بود :
« . . . و امّا علت وقوع غیبت ; . . . هیچ یك از پدران من نبود , جز آن كه بیعتى با طاغوت زمانش , بر گردنش سنگینى میكرد ;
ولى اینجانب كه قیام كنم , بیعت هیچ یک از طاغوتها بر گردنم نیست . »[
4 . کشتهشدن در صورت ظهور پیش از موعد
امام صادق ( علیهالسلام ) فرمود : آن قیامکننده , پیش از قیامش , غیبتى دارد كه در آن عصر از كشتهشدنش بیم دارد . »
5 . جاریشدن سنّتهای پیامبران علیهمالسلام دربارۀ وی
راوی ( سَدِیر ) از امام باقر ( علیهالسلام ) از چرایی غیبت میپرسد . حضرت در جواب می فرماید :
چون پروردگار اراده كرده است كه سنّتهاى مرتبط با غایب شدن پیامبران , در رابطه آن قیامکننده بیاستثنا جارى شود
و اى سدیر! گزیرى نیست جز این كه تمام دورۀ غیبت آنها , جارى شود . پروردگار متعال میفرماید :
شما همۀ حالتها را پشت سر میگذارید ( انشقاق , 19 ) ; یعنى سنّتهاى پیشینیان , دربارۀ شما جارى خواهد شد .
نوشته شده توسط شهر هوشمند اینترنتی
وب طلایی