فهرست مطالب

چه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟

چه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟

رزش‌ها و بینش‌ها در فرهنگ اسلامی حاکی از آن است که منتظر بایستی تأثیر عملی و عینی انتظار را در رفتار خویش پیدایش دهد .
به دیگر سخن در عین پایبندی به باورهای اسلام رویکردی منتظرانه در اخلاق او به نمایش درآید
و تکان او در جهت به وقوع پیوستن ظهور منجی باشد .
به این ترتیب نمی توان توقع را تفکری صرف دانست ;
چراکه توقع عملی است توأم با عملکرد و مجاهدت و چشم‌به‌راهی فقط کاری از پیش نخواهد موفقیت .
انسان علاوه بر جنگ روزانه حق و باطل می بایست خویش را هم برای ظهور مهیا نماید .

لذا اولین گام برای زندگی مهدوی خودسازی است :

ابلیس از اولِ خلقت انسان تا به امروز فعال‌ترین دشمن آدم و نمایندگان الهی بوده است ;
لذا از مهم ترین وظیفه‌های و جلوه‌های رفتاری درانتظار مجاهدت با نفس و تهذیب آن است .
عصمت و طهارت نفس از صفات رذیله شایسته ترین محرک , در فرایند زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت ( عج ) است .
اهمیت این مسئله از آن جهت است که تا فرد خویش را پاک نکند
قطعاً نمی‌تواند در طهارت جامعه نقشی داشته باشد .
هرگاه بنده‌ای گناه می کند نقطه سیاهی در قلبش منزل می‌نماید , در حالتی که دقت کرد آن نقطه سیاه کوچ کرده و میرود ;
البته درصورتی که گناه را دوچندان کرد سیاهی قلب را فرامی‌گیرد و دیگر رستگاری سراغ آن
چه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟
بشر نمی‌آید . [1]

معرفت

زیست مهدوی در عصر غایب بودن نیازمند معرفت و علم نسبت به امام عصر ( عج ) است ;
چراکه تا در انتظار , امام زمان ( عج ) خویش را نشناسد و اسباب , لوازم و عوامل ظهور ایشان
و مورد ها جلب رضایت اورا نداند مهره مؤثر ظهور نخواهد بود .
آشنایی در‌این فرمان به دو قسم قابل تقسیم است ظاهری و باطنی .
اعتقادوباور به فضائل و واجبات , ویژگی‌های ایشان و وظیفه‌های شخص مقابل امام از شئونات معرفت مهدوی است
درصورتی که حدیث مشهور نبوی بر این امر صحه میگذارد :
«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» در‌حالتی که کسی بی آنکه امام زمانش را شناخته باشد
بمیرد به مرگ جاهلی مرده است . [4]

چه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟

نا‌آگاهی مرز تاریخی و هنگامی ندارد , بلکه به معنای عدم دریافت ارزش‌های اسلامی است .
پس فرقی نمیکند در چه هنگامی باشد .
بدین ترتیب مرز نا‌آگاهی ارزشی , تشریعی , فکری و عقیدتی است .
درحال حاضر هر که مرگش جاهلی باشد در واقع زندگی جاهلانه‌ای هم داشته است .
شخص در انتظار می بایست این مرز را درنوردد و در معاش روزانه‌اش از هر ثانیه و ساعت جهت پیشبرد
و بالا رفتن معرفتش به کارگیری کند .
یک از طرق ازدیاد معرفت مطالعه و تأمل و اندیشه نسبت به منزلت ولایت و دیگر شئون امام است .
معرفت حدی ندارد به لطف و تفضل الهی دایم افزایش خواهد یافت , به این ترتیب از سعی درین دستور مضایقه نکند .
دعا
معبود با بشارت‌هایی که به حضرت ابراهیم داد نهایتی را برای نجات بنی‌اسرائیل از زیر بار ظلم به‌وسیله منجی ایشان
( حضرت موسی ) در لحاظ گرفته بود که آن 400 سال آن‌گاه بود اما شیوه دعا و تضرع را نیز به آن ها یادگرفت
تا درصورتی که از اعمال پلیدی که داشته‌اند و بی‌توجهی‌هایی که به حجج الهی داشته‌اند
به درگاه خدا توبه نموده و تضرع کنند ظهور این مصلح جلو میفتد .
آنها با این فراگیری این فعالیت را کردند و شب‌ها گاه به بیابان‌ها می‌رفتند و گریه و زاری می‌نمودند
و مجلس دعا تشکیل دادند و به خاطر همین دعا ها و تضرع‌ها پروردگار از 170 سال باقیمانده آن
پایان صرف‌نظر کرد و حضرت موسی را برای نجات آنان رسانید[5] .

چه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟

معاش روزمره معطل می بایست سراسر دعا به جان حضرت حجت ( عج ) و تعجیل در ظهور ایشان باشد
و از این دستور خسته نشود . در‌صورتی‌که تکرار و سماجت بر دعا اهمیت ویژه‌ای دارد.
مرحوم سید ابن طاووس در جمال الاسبوع می‌نویسد : «پیشوایان ما درباره ی دعا برای امام عصر ( عج )
اهمیت مخصوصی قائل بودند بدین ترتیب از مهمترین وظیفه های در انتظار مزین نمودن
ایام و شب‌های خویش به دعا برای حضرت حجت ( عج ) است» .
صدقه
توصیه‌ی امام حسن عسگری ( ع ) به فرزند خود این بود : « . . . پسرم ! بر تو باد جاهای نهان و دور
, همواره در جاهای دوردست و پنهان زندگی کن که هرکدام از دوستان خداوند ,
دشمنی خطرناک و مخالفی مزاحم دارد . . . . » [6]
یکی‌از دلایل غایب بودن امام عصر ( عج ) محافظت جان ایشان است
در حالتی‌که تندستی آن بزرگوار برای ما هدیه الهی است .
 صدقه دادن روزمره برای آن مقام عظمی یکی شغل های روزمره هر مهدی اعتقاد است .
سیاچه‌طور به زندگی‌مان رنگ و بوی مهدوی بدهیم؟ت های زنانه

سلامت جسم و روح

یکی‌از مهم ترین منابع هر حکومت , منابع انسانی آن است .
در حالتی که بعضی مکتب‌ها در صورت نداشتن این مقوله حتی با تجهیزات خوب مبتلا ناکامی شده‌اند .
منتظر واقعی با برنامه‌ریزی درست باید نیز جسم خویش را ساماندهی نماید نیز روح خویش را .
آمادگی جسمانی برای سرباز آماده‌باش ازجمله‌ی ضروریات است و رکن مهمی به حساب می‌آید .
قوای بدنی کار کشته ورزیدگی جسمی و نیرومندی لازمه‌ی دفاع از آرمان جهانی حکومت مهدوی است .
امام خمینی ( ره ) در این سو به جوان ها می فرماید :
«مملکت ما همین‌طور که به علما احتیاج دارد به اقتدار شما نیز احتیاج دارد .
این اقتدار حرکتی , با ایمان باشد , هنگامی زورخانه با قرآن باشد , با ایمان باشد , پشتیبان یک ملت است
آنچه حامی یک ملت است آن اشخاص با ایمان میباشند , ورزشکاران با ایمان هستند» . [7]
 
نوشته شده توسط شهر هوشمند اینترنتی
وب طلایی

اشتراک گذاری این مقاله در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره‌ها