هدف از تشکیل خانواده
خانواده ، محیطی شیرین برای مبارزه با نفس
وقتی انگیزه از آفرینش و زندگی انسان , عبودیت است ( ما انسان را نیافریدیم مگر برای اینکه به جایگاه عبودیت رسد ;
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ ; ذاریات/56 )
در فیض همۀ اجزاء زندگی بشر در جهت رسیدن بهاین انگیزه خواهد بود .
یعنی انگیزه از تمام نعمتها و اموری که برای آدم در جهان قرار داده شده , وصال وی بدین عبودیت است .
یکیاز اجزاء مهم زندگی بشر انتخاب همسر و تشکیل خانواده است پس انگیزه از آن هم یاری به به وقوع پیوستن عبودیت و بندگی آفریدگار است ,
و بایستی دید ازدواج و تشکیل خانواده که پروردگار بشر را وابسته به آن قرار داده چگونه آدم را در جهت عبودیت یاری مینماید .
در صورتیکه انگیزه از ازدواج را تنها لذتجویی تلقی کنیم خطا است .
وقتی پیامبر خدا ( ص ) می فرماید : «در اسلام هیچ بنایى ساخته نشد که نزد خدا عزّوجلّ محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد ;
مَا بُنِیَ فِی الْإِسْلَامِ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیجِِ» ( بحار الانوار/100/222 ) , ن
می توان این بالاترین درجۀ محبوبیت نزد معبود را , بیرون از انگیزه خلقت در نظر گرفت . در جای دیگر پیامبر معبود ( ص ) می فرماید :
«هر که ازدواج نماید , نصف عبادت به وی داده شدهاست ; مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أُعْطِیَ نِصْفَ الْعِبَادَة» ( بحارالانوار/100/220 ) ب
ایستی دید چرا تزویج اینقدر نزد خدایی که آدم را فقط رای عبودیت مخلوق است , عزیز است؟
جهاد اکبر
زمانی جهاد اکبر یعنی به عبارتی مبارزه نفس , وسیع ترین برنامۀ آئین برای رساندن بشر به جایگاه عبودیت است ,
می توانیم حدس بزنیم , این نبرد با نفس باید در خانواده ( محبوبترین سازه نزد پروردگار ) هم جایگاه محوری داشته باشد .
خانواده محلی است که زمانی آدم وارد آن می گردد , در واقع وارد روابطی شده که برای وی انبوهی از زمینۀ نبرد با نفس را تولید خواهد کرد .
هر چند خانواده انرژی , آرامش و قدرت نبرد با نفس را هم در آدم می سازد .
لذا هر که ازدواج میکند , بایستی خودش را برای مرحلۀ جدیدی از جنگ با نفس فراهم نماید .
براین اساس معنای ازدواج در افکار برنا نباید این باشد که میخواهد خانواده تشکیل دهد تا با آسودگی از نزاع با نفس ,
دراین محیط تازه غرق در ارضای هوا و هوسهای خودش بشود و به هوسرانی بپردازد .
بلکه معنای ازدواج می بایست این باشد که یک جوان میخواهد با تشکیل خانواده , مرحلۀ جدیدی از مبارزه با هوای نفس را آغاز نماید .
آفریدگار این عالم را به گونهای طراحی کرده که انسانها جز از طریق مبارزه با نفس , لذت عمیق و به یاد ماندنی نبرند .
لذا میزان لذت و رضایتمندی کسانی که هوسرانانه زندگی میکنند , از عالم افزایش پیدا نمیکند .
خانوادۀ عالی لذت آدم را بسیار عمیقتر از لذتی که هرزگی و تنوعطلبی برای بشر تأمین می نماید , مهیا می نماید .
منتها برای رسیدن بهاین لذت عمیق , رویه و روشی وجود دارد که می بایست از به عبارتی خط مش برویم ;
این راه درست نیز «مبارزه با هوای نفس در محیط خانواده» است .
محیط خانواده
خانواده را نباید محیطی برای رها بودن و راحتی کامل از هر قید و بندی تصور کرد .
خانواده را می بایست محیطی برای خودسازی و مجموعهای مشابه پادگان یا ورزشگاه – اما توأم با لطافت و بخشندگی – دانست
که میخواهد آدم را وادار به حرکت و تمرین نماید و باعث رشد و تعالی وی شود .
خانواده مشابه مسافرخانه نیست که تنها محل استراحت و خوراک خوردن باشد بلکه محیطی است که ورود و حضور در آن حرمت و آدابی دارد ;
همانطور که ورود و حضور در مسجد حرمت و آدابی دارد .
حتی آدابی که در محیط منزل بایستی رعایت شود و حرمتی که باید نگهداری شود از مسجد کمتر نباشد .
ولی این منافاتی با انواعی از راحت بودن بشر در محیط خانواده ندارد , ولی راحتی در خانه نیز حدّ و مرزهای خاصی دارد.
همانطور که سفره محل شکمچرانی نیست و آدابی دارد , خانواده هم محل هوسرانی نیست و آداب و آئین خاص خودش را دارد .
خانواده یعنی زندگی کردن توأم با یک آییننامه .
رعایت آداب و قوانین خانواده آنقدر اهمیت دارد که برای رفت و آمد بچهها به اتاق والدین , آیۀ قرآن نازل می گردد .
( لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ وَ الَّذینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ . . . ; نور/58 )
در احادیث ما شیوۀ برخورد مرد و زن در خانواد و جزئیات رفتاری فرزندان و پدر و مادر علیه یکدیگر به طور دقیق بیان شده شدهاست
و آییننامهها و دستوراتش یکبهیک ذکر شده شدهاست .
خانواده ، محیطی شیرین برای مبارزه با نفس
جهت دنبال کردن ما در صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
جهت پیوستن به گروه تلگرامی دکتر صادقیان کلیک کنید.
دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی داخلی