آسیب شناسی قانون جذب
آسیب شناسی قانون جذب
کسانی که از اصطلاح جذب به کار گیری میکنند البته منظور دیگری دارند و مدعیاند که اسلام قانون جذب را قبول دارد
در حقیقت روشی شترمرغی در پیش گرفتهاند که از متد صحیحِ علمی فاصله دارد .
این اشخاص قبلی از تمسک به متون فقهی , بایستی خواسته خویش را از قانون جذب دقیقا ابلاغ نمایند .
اینکه کسی روایتی را بیاورد و بگوید ضابطه جذب یعنی همین ; این کار مصادره به مناسب است و کاری است غیر عالمانه .
ولی بایستی مشاهده کرد ماهیت ضابطه جذب آیا اسلامی است یا این که خیر؟
و برای تعریف درست قانون جذب به چه شکل می بایست اقدام کرد که عالمانه باشد؟
کدام جذب؟
قانون جذب اکنون رهبرانی دارد و تعریف هر مفهومی را بایستی از کسی پرسید
که آن کلمه را جعل کرده است . بسیاری از مردم قانون جذبی را می شناسند
که در فیلم راز مطرح شده شده است .
پرچمداران مشهور قانون جذب افرادی از جمله وین دایر , راندا برن ( در فیلم راز و کتابهای قدرت و راز )
, شاکتیگواین , کاترینپاندر و مایکل لوسیر میباشند .
قانون جذب
واضح است اگر کسی تعریفی غیر از تعریف دارای شهرت از قانون جذب دارد ,
به ایده دیگری قائل شده که سزاوار نامی تازه است و بهتر است ایده جدید را با اسم دیگری معرفی نماید .
در حالتیکه قانون جذب صرفا به عبارتی تلقین باشد , اصولا چرا نام تازه برایش گزینش کردند .
بهتر بود به عبارتی اسم گذشته را استفاده میکردند و به صراحت اعلام میشد که منظور دعا در متون فقهی است
که همگان برداشت خویش از دعا را به عنوان تعریف قانون جذب معیار قرار میدادند .
یا چنانچه قرار باشد که قانون جذب همان هیپنوتیزم باشد در اصل چرا این اسم را تغییرو تحول دادند
و عنوان دیگر و اصطلاح جدیدی برای نامگذاری گزینش کردند؟
آیا قانون جذب همان پشتکار است؟
درصورتیکه کسی مرادش از قانون جذب این باشد که آدم بر هر هدفی که تمرکز عملی داشته باشد
و با برنامهریزی و پشتکار آن را تعقیب نماید , آن را بدست میآورد , این گفته دو اشکال دارد :
اول اینکه طبق این فرض , قانون جذب یافته جدیدی نخواهد بود و برخلاف شعار رهبران جذب کهاین ایده را با شعارِ
«پردهگشایی از یک راز» مطرح میکنند و مدعی کشف یک راز بزرگ می باشند ,
قانون جذب با چنین تفسیری , رمز جدیدی نیست و هر آدم عاقلی این مقدار از جذب را میداند .
دوم اینکه عالم طبیعت محل تزاحم است و علل و اسباب در بسیاری از مورد ها یکدیگر را خنثی میکنند ;
به همین دلیل اینگونه نیست که انسانها با تلاش به صورت قطعی به هدف خویش برسند .
آسیب شناسی قانون جذب
طبق این گفته , قانون جذب مسئله جدیدی نخواهد بود که نیاز به اینهمه گَردوخاک داشته باشد
و بعلاوه وصال به انگیزه با چنین روشی قطعی و یقینی نیست .
به این ترتیب منظور از قانون جذب در دیدگاه رهبران جذب , ادعای جدیدی است که ناظر به قوه تخیل و تجسم است .
ارگانیک است در حالتیکه کسی داعیه نماید متن ها شرعی چنین تفسیری از جذب را پذیرفته است
می بایست عارضه ها صریحی اقامه کند . نسبت دادن به آن نوع از دلایلی که نسبت به جذب بیگانه است
و تبیینهای دروندینی دارند کمکی به دینیسازی قانون جذب نمیکند .
قانون جذب نه تنها انسان را به کسب فضیلت ها اخلاقی دعوت نمیکند ,
بلکه یکی خطرناکترین امیال انسانی , یعنی «آز و طمع» را فعّال نموده , و این میل را بر ساحتهای متعالی روح آدم مسلط میکند .
طبق متون فقهی این میل چنانچه در وجود آدم فعّال شود یکی ارزشمندترین قوای انسانی را که نیروی عقل است ,
از کار میاندازد و زمین گیر میکند
تعریف عامیانه و مبهم از جذب
برخی از اسلام گرایان جذب , از آنجا که به ایده راز بسیار دلبستهاند , سعی میکنند هر طور که شده از مفاهیم گوناگون
در متون اسلامی در جهت دینیسازی جذب استفاده نمایند . بهاین جهت این ایده را چند پهلو تفسیر کرده
و در فیض بر ابهام جذب افزوده و تصویری بی در و پیکر از جذب نمایش دادهاند .
ایشان میگویند شکر به عبارتی قانون جذب است , یقین یعنی قانون جذب , فال در اسلام چیزی جز قانون جذب نیست ,
دعا دقیقا قانون جذب است .
براستی با این راه و روش تعریف قانون جذب چه میباشد که کلیه این مفاهیم متباین و ناهمسان را دربرگیرنده میشود .
یقین در متون اخلاقی با شکر متعدد است و تعریفهای متفاوتی دارند
, چه گونه میشود که قانون جذب هم شکر است و هم یقین؟
نوشته شده توسط شهر هوشمند اینترنتی
وب طلایی